Hälsoeffekterna av grönt te inom träning och viktminskning

Många kroppsbyggarsajter tipsar om att dricka mycket grönt te för att öka fettförbränningen. Dessutom påstår många att grönt te kan stärka din kropp med en mängd andra positiva hälsoeffekter. Bland annat genom att förebygga cancer och hjälpa till att skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. Men vad säger egentligen vetenskapen?

Faktum är att det inte finns några enhetliga, konkreta bevis vare sig för eller emot de positiva effekterna av grönt te. Många av ämnets påstådda positiva egenskaper är kommer ifrån att det innehåller antioxidanter och andra näringsämnen. Detta i sig gör inte grönt te till något mirakelämne. Det betyder snarare att det är något som kan fungera som en möjlig källa för dessa ämnen i en balanserad kost.

Just vad gäller viktminskningen råder det stor oklarhet. Vissa studier visar på ett starkt samband mellan intaget av grönt te-extrakt och ökad fettförbränning, med så mycket som 17%.

Andra studier visar inga som helst samband efter en sju dagars studie.

Ytterligare studier visar på en minimal ökning i fettförbränning, men enbart hos de som redan är överviktiga eller lider av fetma. Det här innebär isåfall att även om det finns några små eventuella effekter, så är de rent kliniskt ointressanta ur ett närings- och behandlingsperspektiv. Se mer om grönt te på Topformulas hemsida.

Den enda slutsatsen man kan dra, än så länge, verkar vara att en smarrig kopp grönt te inte kan skada dig. Därför kan det gott rekommenderas till vem som helst. Förvänta dig bara inte några underverk!